Popularne

Artykuł

Praca

Jak zaplanować karierę, by osiągnąć sukces zawodowy?

Jak zaplanować karierę, by osiągnąć sukces zawodowy?

Sukces zawodowy to wypadkowa wielu czynników, takich jak codzienne nawyki, wykształcenie i otwartość na rozmaite okazje. Aby jednak wiedzieć w jakim kierunku zmierzać i rozwijać odpowiednie kompetencje, nie wystarczą przypadkowe działania. Niezwykle ważnym elementem rozwoju osobistego jest planowanie. Jak zatem zaplanować swoją karierę, by cieszyć się powodzeniem na rynku pracy?

Dlaczego planowanie kariery jest tak istotne?

Najważniejszym czynnikiem przemawiającym za przygotowaniem dobrego planu rozwoju zawodowego jest kwestia dużej różnorodności nie tylko kierunków działalności, ale także specyficznej wiedzy jaką można zdobyć. Pewne zawody wymagają konkretnych umiejętności i szkoleń, które są niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku. Bez konkretnego planu, przemyślane działanie jest utrudnione. W dodatku, planowanie poszczególnych celów może znacznie zwiększać motywację do działania oraz przyspieszać czas osiągania kolejnych kroków.

Jak zaplanować karierę, by osiągnąć sukces zawodowy?

Przede wszystkim należy zdefiniować pole naszego rozwoju, co oznacza wybór specyficznych zawodów lub stanowisk, z którymi chcemy wiązać naszą przyszłość. Nie jest to zadanie proste, biorąc pod uwagę fakt, że osoba nowa na rynku pracy, może nie orientować się jeszcze na czym polegają konkretne rodzaje pracy. Wówczas warto dać sobie czas na rozeznanie i zdobycie potrzebnych informacji. Drugim krokiem jest znalezienie celu do jakiego dążymy – bardzo trudno jest rozbudzić motywację i chęć do działania uświadomienia sobie po co to robimy. Gdy wiemy już jaki będzie obszar naszego rozwoju, dobrym rozwiązaniem jest planowanie kwartalnych celów, które pozwalają na dużo większą skuteczność niż plany roczne. W każdym kwartale warto wyszczególnić przynajmniej kilka celów związanych z daną drogą rozwoju. Dużym błędem jest planowanie zbyt dużej ilości aktywności lub mało precyzyjny ich dobór. Wówczas plan jest nieskuteczny – wykonanie takiej ilości celów staje się niemożliwe.

Jakie elementy planu kariery ułatwią zdobycie wysokiej pozycji na rynku pracy?

Plan kariery powinien mieć określoną strukturę – warto podzielić go na obszary takie jak kursy i szkolenia, praktyczne umiejętności, znajomości oraz szukanie ofert pracy. Rozmaite kursy, choć często stanowią jedynie miły dodatek do cv, znacznie zwiększają atrakcyjność pracownika, szczególnie na początku drogi zawodowej. Jeśli jednak zależy nam na zdobyciu faktycznych umiejętności oraz przydatnej wiedzy, dobrym rozwiązaniem jest wybór wysokiej jakości szkoleń specjalistycznych, które nie są dostępne za darmo. Sama wiedza teoretyczna to jednak nie wszystko – aby rozwój kariery przebiegał sprawniej, konieczne są także inwestycje w umiejętności, a więc korzystanie z jak największej liczby okazji do praktykowania konkretnych umiejętności. Warto zatem uwzględniać w planach odbywanie praktyk, wolontariatów czy staży, nawet jeśli będą one darmowe. Dodatkowym elementem dobrego planu, jest prowadzenie go tak, by można było sprawnie monitorować postępy – na przykład w formie checklisty.

Podobne artykuły

1 komentarz

  1. Gabi

    Istotne miejsce w planowaniu kariery powinny mieć kursy i szkolenia specjalistyczne oraz nauka języków obcych.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *