Popularne

Artykuł

Motoryzacja

Przekładnia kierownicza – co to jest?

Przekładnia kierownicza – co to jest?

Maglownica, czyli zębatkowa przekładnia kierownicza, znajduje się niemal w każdym samochodzie i jest jednym z najważniejszych elementów układu kierowniczego. W związku z tym, jej ewentualne uszkodzenie może okazać się bardzo poważnym problemem – niejednokrotnie to właśnie awaria maglownicy staje się przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze. Warto więc wiedzieć, jak prawidłowo działa maglownica, aby w porę rozpoznać wysyłane przez nią sygnały ostrzegawcze.

Co to jest i jak działa maglownica?

Maglownica pełni niezwykle ważną rolę w układzie kierowniczym. Przenosi ona bowiem ruch wykonywany przez prowadzącego pojazd kierownicą na drążki kierownicze, a te z kolei przekazują go na zwrotnice. To zaś bezpośrednio odpowiada za skręt kół pojazdu. Najważniejszymi elementami maglownicy są prowadnice, a także znajdująca się w tychże specjalna listwa zębata, która “współpracuje” bezpośrednio ze znajdującym się na końcu wału kierowniczego zębnikiem. 

Producenci deklarują zazwyczaj, że fabrycznie nowa maglownica wytrzyma 200.000 kilometrów przebiegu.

Aby tak się jednak stało, o maglownicę należy w odpowiedni sposób dbać. Choć mechanizm maglownicy pokryty jest ochronną gumą, a pracę urządzenia ułatwia także obecny w tejże osłonce smar, należy pamiętać o tym, by nie dopuścić, by w maglownicy zalegał brud, woda czy też kurz. Może to bowiem doprowadzić do rdzewienia elementów urządzenia, a w konsekwencji – nawet do odpadania poszczególnych zębów zębnika. Zanieczyszczenia maglownicy mogą prowadzić także do innych awarii, które dość znacząco ograniczają jej żywotność.

Awarie maglownicy

Niestety, nawet pomimo starannej troski o maglownicę, zębatkowa przekładnia kierownicza nie zawsze wytrzyma deklarowane przez producenta 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Dzieje się tak dlatego, że kolejną, niezwykle ważną przyczyną awarii są uszkodzenia mechaniczne. O te zaś nietrudno, szczególnie jeśli często poruszamy się po nierównych, niskiej jakości nawierzchniach, lub nieostrożnie jeździmy autem. Poruszanie się po dziurach, najeżdżanie na krawężniki, czy nawet nieprawidłowe wyważenie kół – wszystko to może sprawić, że awaria maglownicy nastąpi znacznie szybciej. 

Jakie zaś są objawy uszkodzenia maglownicy? Na szczęście są one dość charakterystyczne. Zaliczyć do nich można nienaturalne stuki i trzaskania w maglownicy, niepokojący luz lub też blokadę kierownicy, utrudnienia w prowadzeniu pojazdu – szczególnie podczas skręcania, a także zmniejszenie stabilności pojazdu. Wystąpić może również wyciek z maglownicy.

Co, gdy doszło do awarii maglownicy?

W sytuacji, gdy maglownica uległa awarii, zalecana jest jej wymiana. Niestety, jest to usługa stosunkowo kosztowna, dlatego – zwłaszcza w przypadku drobniejszych uszkodzeń – zdecydować się warto także na regenerację maglownicy. Regenerowana maglownica często nie odbiega jakością od nowego odpowiednika, a cena takiej usługi jest znacząco mniejsza, niż koszt wymiany. 

Maglownica powinna być regenerowana w specjalnym warsztacie, gdzie przejdzie szczegółową kontrolę pod względem jakości. Konieczne będzie jej wcześniejsze wymontowanie z samochodu (oraz ponowny jej montaż po regeneracji). Jeśli nie jesteś w stanie poradzić sobie z nim samodzielnie – pomoże Ci w tym dobry mechanik samochodowy.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *